ND Pride 2020

18 juni 2020 is de 3e editie van de internationale Neurodiversity Pride Day, de dag van trots om neurodivergente uniciteit te vieren, en hoe ieder van ons schoonheid toevoegt aan een verder neurotypische samenleving. Het is een dag georganiseerd door & voor neurodivergenten, en hun bondgenoten. in 2020 werd ND Pride gevierd in meerdere landen. 

Het programma voor ND Pride 2020:

Pride Frame

9:00 Pride-frames voor profiel op sociale mediaKom er bij! Vier de dag op de gemakkelijkste manier met een Pride-lijst voor uw sociale media-account

Neurodiversity pride day 2020

10:00 Interviews met neurodivergenten5 Interviews door Roos Moesbergen (alleen NL)

Gratis cursussen

11:00 2 Gratis cursussen online; Groeimindset & Veerkracht van de Neuro Education Academy

Growth through adversity - interviews met ND-experts

12:00 Groei door gesprekken over tegenspoed ontmoette experts; 6 Talks door Lana Jelenjev, Saskia Wenniger & Tjerk Feitsma

Podcast

14:00 Podcast: Diantha Voskuijl op Stoorzender (alleen NL)

Brainy App - dagboek-app voor hersenkracht

15:00 Brainy-app: Release van Brain Strengths Journalling-app voor kinderen (en ook voor volwassenen ;))

Pride collage

16:00 NVA Pride Collage en lokale activiteiten. Verder: Begin de dag op je eigen manier te vieren; Vier je eigen feest!

Neurodiversity Networks meetups

16.30 ND Pride Day is de ultieme dag voor de lancering van velen neurodiversiteit netwerken bij organisaties. En voor geheime ontmoetingen tussen ND-collega's.

Keynote van het jaar

17:00 Keynote Neurodiversiteit Pride Day: Jaarlijkse Neurodiversiteitsrede: Neurodiversiteit, onze hersenen, sterren in verre sterrenstelsels, uitgesproken door professor Nico Baken

ND Meetup-app bèta

18:00 Test centrum for Together App opent (alleen NL)

Workshop

19:30 Omarm je AndersHeiD werkplaatsen; 2 Online workshop door Impuls & Woortblind en Stormvogel (Amsterdam en Den Bosch, NL Only)

webinar

20:00 Webinar groei en veerkracht door docenten van de Neuro Education Academy

Co-vieringen en support

Er zijn veel manieren om de vieringen te ondersteunen. Deel een 'happy neurodiversity pride day' bericht op je social media kanalen, om de positiviteit door te geven aan anderen.

You Time - moment voor zelfreflectie

ND Pride gaat meer over JOU dan over wie dan ook. Als er iets is dat je vandaag wilt doen, raden we een moment aan om na te denken, voor ieder van ons neurodivergenten. Om te onthouden wat we de wereld brengen. Om te glimlachen, wetende dat het veel is.

Neurodiversity Pride Day 2020 - program
Neurodiversity Pride Day 2019
Neurodiversity Pride Day 2019
Neurodiversity Pride Day weareallnuts
Neurodiversity Pride Day
Neurodiversity Pride Day 2019 Renee Snijder
Neurodiversity Pride Day 2019

 

Neurodiversity Pride Day 2020: Vier op je eigen manier!

Neurodiversity Pride Day – Programma van de jaarlijkse viering van neurodiversiteit – 18 juni 2020

Op 18 juni 2020 vieren we in drie landen de Neurodiversity Pride Day.

 Vier je eigen feest” is de nederlandse slogan (het thema) van deze dag, en betekent; om jezelf te vieren, om degenen zoals jij te vieren en om op je eigen manier te vieren. Volg updates op: neurodiversiteit.nl, Aan facebook of #neurodiversiteitprideday. De meeste activiteiten hebben een informatiepagina op deze website, een deel ervan zal in het Nederlands zijn, maar het meeste is in het Engels.3e editie: “Vier Je Eigen Feestje” 

Neurodiversity Pride Day is de derde editie van het land die de waarde viert van mensen met verschillende soorten geesten in de samenleving als geheel. Het wordt elk jaar op 18 juni georganiseerd om de acceptatie, integratie en waardering in de samenleving te ondersteunen van mensen die het meest anders zijn dan de meeste anderen. En ook om een dag te hebben om je eigen brein te vieren, en hoe jouw uniekheid de wereld ten goede komt. We hebben allemaal iets geweldigs bij te dragen, en op deze dag nodigen we iedereen uit om te laten zien of te voelen waar ze trots op zijn! Vier jezelf, op je eigen manier. Samen of alleen. Vier je uniekheid!

Onder de activiteiten op de dag zal er de traditionele jaarlijkse zijn Neurodiversiteitsrede. Er zullen interviews zijn met neurodivergenten. Met experts wordt gesproken over een neurodiverse toekomst in post-coronatijden. Er zijn workshops voor leerkrachten, kinderen en ouders. En er zullen meetups zijn met workshops over het omarmen van verschillen. Overdag wordt zowel engels als nederlands gesproken en gebruikt.

Over Neurodiversiteit Pride Day

Neurodiversity Pride Day werd geïnitieerd door de Stichting Neurodiversiteit, en werd geïnspireerd door de Autisme Pride-dagen in de VS en het VK. In Nederland wordt de editie van 2020 ondersteund door de NVA, Impuls/Wortblind en Geest, en we verwelkomen andere organisaties die een bijdrage willen leveren door een activiteit te organiseren op deze editie of op de editie van 2021. Ook een groeiend aantal particulieren en bedrijven wil deze dag vieren, en ja hoor: we zijn allemaal welkom!

ELKE NEURODIVERGENT EN ALLE NEUROTYPEN VIEREN.

De ND Pride Day is opgericht door neurodivergenten, gemaakt voor ALLE andere meurodivergenten, om zichzelf en alle andere ND's in hun wereld te vieren.

De Neurodiversity Foundation is de hub voor organisatoren over de hele wereld, als de eerste oprichters, maar meerdere organisaties organiseren internationaal.     

Pride Stands Together.

In ND Pride hebben we een dag gecreëerd voor ALLE neurodivergenten, zoals dyslectici, Adhders, Tourettians en nog veel meer. ND Pride is voor ons allemaal, het is onze dag.

We zijn geïnspireerd door anderen, maar we zijn niet direct verbonden met andere pride-bewegingen zoals LGTBQIA+pride, Mad Pride of Autistic Pride. We staan achter ze, we ondersteunen ze, maar we zijn verschillende initiatieven, met ieder een eigen missie.

GEMAAKT DOOR&voor NEURODIVERGENT. Iedereen is welkom

Iedereen is welkom om deel te nemen aan de ND Pride-vieringen, inclusief NT-bondgenoten. En als je je aan 'De 3 regels' houdt, kan elke Neurodivergent ook zijn eigen activiteit creëren. Neurotypische mensen kunnen samen met Neurodivergent ook activiteiten organiseren.

We verwelkomen ook partners, de meesten zijn gemeenschapspartners zonder winstoogmerk, maar we staan ook zakelijke partners toe die banen en toekomstperspectieven voor neurodivergenten kunnen creëren.

 

 

Activiteiten & bijdragers

Pride frame

Neurodiversity Pride Day 2020 - Tjerk Feitsma

Voor Neurodiversity Pride Day 2020 kun je een speciaal kader aan je social media profiel toevoegen om je trots te tonen. U kunt het Pride Frame op elk moment al toevoegen. Dit jaar hebben we gekozen voor de kleurrijke vlieger als symbool.

 

Hoe voeg je een Pride frame toe aan je Facebook-profiel:

Klik op een van de volgende links voor:

– de Engelse frames: www.facebook.com/profilepicframes/?selected_overlay_id=912738639151273

– het Nederlandse framewww.facebook.com/profilepicframes/?selected_overlay_id=2802525519875614  

– het Internationale “we zijn allemaal gek” frame: www.facebook.com/profilepicframes/?selected_overlay_id=2658990031038390

Klik op Gebruiken als profielfoto om op te slaan.

Hoe voeg je een pride-frame toe aan je Twitter-profiel:

Klik op een van de volgende links voor:

– Het Nederlandse twitterframe: https://twibbon.com/Support/neurodiversity-pride-day

– Het internationale twitterframehttps://twibbon.com/Support/neurodiversity-pride-day-2

Sla de profielfoto op.

Uiteenlopende interviews

-> ALLEEN IN HET NEDERLANDS: Interviews met getalenteerde neurodivergente vrouwen

Voor Neurodiversity Pride Day 2020 zijn 5 neurodivergente vrouwen geïnterviewd, en dit is samengevat in een artikel en audiofragmenten van elk ongeveer 2 minuten. Op deze pagina worden deze interviews gepresenteerd.

Over Interviewster Roos Moesbergen: Roos is…. Verslaafd aan taal. Verslaafd aan mensen. Verslaafd aan de natuur. Bovenal verslaafd aan schrijven. Een echte verhalenjager. Soms motivator. Alles over relatieverend. Glijdt zij, als een vogel, bij elke bocht, maakt zij een foto.

Uiteenlopend interview #1 - SAMEN STERK - Brenda Grund

Uiteenlopend interview #1: Samen sterk

Leerde kennen: Brenda Grund

Beschrijving: Brenda is bezig met het opzetten van een academie voor vrouwen op het spectrum, al dan niet met eetstoornissen.

Probeert zij vrouwen THE tools te geven om zichzelf aan de slag te gaan waarbij hun gevoel van eigenwaarde weer iets waardigs mag krijgen, iets eigens teruggeven en vooral de intrinsieke persoonlijkheid door THE laten groeien en bloeien
Deze wijsheid vergaarde Brenda reed op vroege leeftijd, en zij ontwikkelde door te vragen, Een essentiële stap in haar eigen ontwikkelingsproces.
Stapsgewijze treden maken de onzichtbare val draagkrachtiger & betredenswaardig, iedereen kan dit verdwijnen.
Uiteenlopend interview #2 Vis moet zwemmen - Jetta Bergman

Uiteenlopend interview #2: Vissen moet zwemmen

Leerde kennen: Jetta Bergman

Jetta heeft de opleiding communicatie management gedaan & ik gaandeweg kennen tijdens haar afstudeerproject , waarin zij een positioneringsadvies mocht uitbrengen voor www.wijzermetjebeperking.nik, het grootste platform voor mensen met een beperking. Al snel aangekomen Jetta en ik erachter dat we een lijn zaten rond haar advies & ideeën.

Ook zijn Jetta en ik roerde eens over het feit dat vissen niet goed kunnen boomklimmen.

Je kunt het ze wel vragen, maar ook aantonen dat het echt niet bij ze verleden is, laat ze dan doen waar ze wel goed in zijn. Beoordeel vissen dan ook niet op hun vermogen om in bomen te klimmen. Maar vooral dat je dat dus ook niet! aan vissen moet vragen, Dat werken in vrijheid de enige manier is om tot grote inspiratie te komen & dat iedereen een genie is.

Zij durven alles te vragen maar altijd met respect & geeft mensen een goed gevoel door echt te luisteren, volgens haarzelf, is zij, ondertussen 37 lentes jong, altijd ! Oprecht verrast & zichtbaar in het leven en vooral in de observatie van het leven om haar heen. Vele van haar ideeën overstijgen de werk- en levenservaring die zij riet opdeed, haar stappen gaan weer verder bouwend op haar riet genomen stappen en ervaringen uit haar verleden.

Eenheid is haar kracht, eenheid in diversiteit, verbinding tussen alle mensen.

In haar ideale model is er zeker geen ruimte voor vooroordeel van angst.

Enkel met vereende krachten ziet zij toekomst voor een inclusieve samenleving, een waarin professionals leren van ervaringsdeskundigen en andersom. Zij zien bijvoorbeeld de toegevoegde waarde van verschillende generaties mensen in een woonzorgcentrum, een samenspel waarin zij haar vrijwilligerswerk en haar ervaring als communicatiemedewerkster nog verder kan uitbouwen.

Door middel van een mensvriendelijke wijk & dus opgemelde (opgemelde?) familiebenadering wil zij buurtcentra vervangen door plekken te creëren voor jong en oud, waarin ook dementie aandacht krijgt.

Door samen te werken, zorgen, spelen, tuinieren zullen zij rust en ruimte maken voor ieder, ook in de stad.

Uiteenlopend interview #3 Iedereen kan! Jane Milos

Uiteenlopend interview #3: dat kan iedereen!Leerde kennen: Jane Milos

Mijn zeer goede vriend en mijn zoons inspirerende pianoleraar Janet Milos en ik hadden een interessant gesprek over, zoals gewoonlijk, ouderschap, opvoeding, MAAR meer nog “wat ons beweegt”.

Als 9-jarig meisje begon deze dame na te denken en begon ze pianolerares te worden, zo vertelde ze haar moeder. Zij iskreeg pianolessen bij haar vader op 7-jarige leeftijd en eenOp 9-jarige leeftijd vertelde ze haar moeder dat ze had besloten pianoleraar te worden.

Eerst in de kerk, later had ze 1 – 5 leerlingen op DE leeftijd van 13 jaar. Op 11-jarige leeftijd was ze een van de kerkpianisten geworden in haar plaatselijke kerk, waar ze ook vaak orgel speelde tijdens kerkdiensten. Om 13 uur Janet gaf al les aan 5 leerlingen. Ze studeerde Suzuki, montessori & steiner en werd trainer op 18-jarige leeftijd homeschooled tot universiteit door ouders die filosofieën van Rudolf Steiner en Maria Montessori bestudeerden. EENOp 19-jarige leeftijd voltooide ze haar muziekstudies aan het conservatorium en behaalde ze een Suzuki-lesbevoegdheid en begon ze Suzuki-piano te geven aan de muziekschool in haar stad.

Voor haar gaat Suzuki over een op observatie gebaseerde methode waarbij men HET kind ontmoet 'waar ze zijn'

En nog een stap verder, deze manieren van werken met kinderen brengen families bij elkaar en door werk en spel groeien en groeien en groeien we, elke dag een beetje meer naar onszelf en muziek. Het is simpelweg onmogelijk om racistisch of discriminerend te zijn, want elk kind kan muziek maken. Dus laten we ons allemaal laten inspireren en gepassioneerd raken door muziek en DE manier waarop het ons beweegt. Dichter bij een inclusieve samenleving waarin HET momentum zijn vleugels wijd kan uitslaan

Corona kan deze positieve spin-off geven door mensen weer gelijk te maken

Corona kan mensen samenbrengen door opnieuw te herinneren dat we allemaal gelijk zijn. Een ander bewustzijnsniveau. Waardoor we allemaal!

Voor zichzelf zorgen

Wees aardig voor jezelf

Draag bij aan iedereen 

Voor de hele samenleving

Dus! Zijn we allemaal klaar voor deze mentale krachtuitdaging waarbij we ons hart open en gezond houden? En we leren elke dag een beetje meer om onszelf te onderwijzen met die boodschap 

Bedankt schat Janet, voor een inspirerend persoon moet je altijd zijn geweest & altijd zullen zijn. Trots voor Janet is DE bevestiging van positieve communicatie, vriendelijkheid en respect tussen twee mensen. We zijn allemaal mensen en het is met mededogen dat we het leven op aarde de moeite waard maken
Uiteenlopend interview #4 Toestemming om te schrijven - Leonoor de Groot

Uiteenlopend interview #4: Schrijven mag!

Leerde kennen: Leonoor de Groot

Beschrijving: Voor Leonoor is schrijven niet nieuw. Op de basisschool schreven zij al verschillende (fantasie)verhalen en dit is ze tot nu toe blijven doen. Leonoor vindt het fijn om haar observaties en fantasie te uiten op papier en heeft haar eigen boek geschreven over een meisje met anorexia. Dit verhaal speelt zich af in een kliniek en is gebaseerd op haar eigen ervaringen.

Een jaar geleden uitgesloten zij , tijdens haar tienerjaren, een verhaal op te schrijven over mensen in de puberteit , een tikkie perfectionistisch volgens haar eigen zeggen, wil zij dit zien als een voorlopig experiment met publicatie.
onderliggend is zij geïnteresseerd om met een hogere te duiken in de wereld van de neurodiversiteit.

Soms is het veilig om terug te denken aan het verleden. Als je bezighoudt met wat al is, hoef je minder druk te maken over het nu. Vroeger is iets waar je geen invloed meer op hebt. Het is toen gegaan zoals het is gegaan en dat heeft zelden een reden. Je kunt spijt hebben van de situatie, maar hem niet meer veranderen. De tijd is immers niet terug te draaien.

Voor sommigen is dit een stressbron en roept dit frustratie op, maar mij geeft het alle roest. Wat je hebt gedaan of de keuze die je hebt gemaakt is een gegeven en daarmee moet je het doen, wat je er nu ook van vindt. Het enige waar je nog geen invloed op uit kunt oefenen, is wat je nu doet. De rest is onomkeerbaar.

En ik denk dat dat voor mij op dit moment het probleem is. Dat wat ik nu doe, straks ook onomkeerbaar gaat zijn.

Uiteenlopend interview #5 HSP IS BELANGRIJK: JAnet Selis

Uiteenlopend interview #5:

HSP doet ertoe

Leerde kennen: Janet Sellis

Kwam tot het besluit om HSP te groeien om zinvol met kinderen bezig te zijn en haar steen bij het dragen van deze inclusieve maatschappij.
Terwijl zij de opleiding volgden, kwamen zij erachter dat zij zelf ook hoogsensitief is, tevens zijn twee van haar kinderen met deze neurodiversiteit groter.
Ervaring tot trainer akte zij op middelcoach voor jou, die extra steun geven aan kinderen in de brugklas bij voorbeeld verhuizing, ziekte van ADHD.
Wij bespraken de parallellen tussen autisme en HSP.
De meerwaarde van het niet labelen van hoogsensitieve mensen in tegenstelling tot de diagnose bij bijvoorbeeld ass, iedereen op dat spectrum krijgt het label 'op het spectrum' te zitten…………..
Verder praten wij over de psychologie van de mens die altijd maar doorgaat en doorsijpelt in toezichten als marketing maar ook juist in gebieden als HSP.
Janet onderzoekt de raakvlakken en zal zich vooral inzetten voor mensen die 'erbuiten' vallen of lijken of dreigen te vallen. Niet omdat ze niet anders mogen zijn, integendeel, maar omdat de stigma's helaas nog niet voelbaar zijn.
De term heeft vaak een negatieve connotatie en mede daarom juist Janet haar pijlen op het accepteren en begrijpen en begrijpen maken van en voor mensen met HSP.
Passies zijn er om te volgen, volgens Janet beschrijven een kwestie van doen.
Rust zij bij besluitvorming & beweging.
Deze waarneming maakt mensen toleranter, wij hebben allemaal allemaal effectieve breinen.
Indien wij echt luisteren naar mensen met HSP ( Nb toch een groep van 20-25% vd bevolking )
Kunnen wij met elkaar veel meer bereiken ,
Samen voelen
Samen leren
Samen staan
Neurodiversity Pride Day 2019Voor meer interviews met neurodivergente vrouwen, kan je kijken naar de videoserie Krachtige Anders, die voor Neurodiversity Pride Day 2019 werd ontbonden. 

Vrijgeven van gratis cursussen over Neurodiversiteitseducatie

Op Neurodiversity Pride Day wordt de Neurodiversity Education Academy gelanceerd om het neurodiverse begrip in de klas te bevorderen en (neurodivergente) studenten te ondersteunen met hulpmiddelen om hun mindset te ondersteunen. Onze focus ligt op leerkrachten, coaches en ouders, om een meer neurodiversumvriendelijke omgeving te creëren.

 Klik hier om naar de Neuro Education Academy te gaan

Op 18 juni worden de eerste twee cursussen geschonken aan de wereld van een serie van 5 die in de weken na Pride Day worden uitgebracht. De eerste 2 zijn gemaakt door Lana Jelenjev en Saskia Wenniger. Er zullen nieuwe cursussen worden gedeeld van Matthew Bellringer, Siobhan Lamb en Renee Snijder. De Neurodiversity Education Academy zal in de nabije toekomst meer cursussen door veldexperts organiseren over onderwerpen die relevant zijn voor de gemeenschap en haar leraren. Als u een expert bent in uw vakgebied, neem dan contact met ons op, misschien kunnen we uw wijsheid delen op het platform.

Voor meer cursussen en informatie over de academie, bezoek de webpagina, of bezoek de academie op internet 

Groei door gesprekken over tegenspoed

Lana Jelenjev, Saskia Wenniger en Tjerk Feitsma van de stichting Neurodiversity, gaan in gesprek met interessante en inspirerende personen die veel weten over het onderwerp groeien ondanks tegenspoed. De talks worden gestreamd en op deze pagina gepubliceerd.

talkhosts:

Growth Through Adversity Talks –Neurodiversity pride day 2020 

Gesprek 1: Siena Castellon – 12:00

Siena is een van de jongste bekende voorvechters van neurodiversiteit en komt uit Londen. Ze classificeert zichzelf als een 'wiskunde- en natuurkundenerd' en beweert dat haar hond de schattigste hond ter wereld is. Siena is ook neurodivergent: Ze is autistisch, dyslectisch, dyspraxisch en heeft ADHD. Ze richtte de Neurodiversity Celebration Week op en schreef het boek: 'De Spectrum Girls Survival Guide - hoe je geweldig en autistisch opgroeit'. In de lezing Groei door tegenspoed duiken we in pesten, het veranderen van het schoolsysteem en hoe de strijd je sterke punten kan worden. 

https://www.neurodiversity-celebration-week.com/

Talk 2: Dusty Chipura of Vancouver – ADHD-coaching | 12:45 uur

Dusty Chipura is een ADHD-coach gevestigd in Vancouver, BC, die werkt met klanten op het lagere vasteland, Fraser Valley en wereldwijd. Ze is momenteel bezig met het behalen van haar ACC-, PAAC- en ICF-accreditatie voor ADHD-coaching. Dusty behaalde haar Bachelor of Arts aan de University of British Columbia.

Dusty heeft, samen met vele dierbaren in haar leven, ADHD. Haar passie om anderen te helpen hun ADHD te begrijpen en onder de knie te krijgen, leidde haar naar coaching. Dusty is een ervaren muzikant, schrijver en deelnemer aan de gemeenschap. in 2017 hielp ze bij de oprichting van het eerste Girls Rock Camp in Mexico en zit ze momenteel in de raad van bestuur van de NNW Scholarship Foundation, die post-secundaire beurzen verstrekt aan studenten in het noorden van British Columbia, evenals van CFRO Vancouver Co-Op Radio, een coöperatieve eigendom van een gemeenschapszender. 

Bij Vancouver ADHD Coaching helpt ze mensen met ADHD door te breken wat hen tegenhoudt om hun beste leven te leiden, hun doelen te bereiken en trots op zichzelf te zijn. helpt mensen met ADHD te doorbreken wat hen tegenhoudt om hun beste leven te leiden, hun doelen te bereiken en trots op zichzelf te zijn.​

Website https://www.vancouveradhdcoaching.com

Talk 3: Adrie Cornelis van der Meer | 13:15 uur

Adrie van der Meer is een laat gediagnosticeerde volwassene met een stoornis in het autistisch spectrum toen hij 27 jaar oud was. Hij heeft geholpen bij het opzetten van Autistic Pride-evenementen in het VK en heeft contact gehad met pleitbezorgers van autisme uit ten minste 50 landen over de hele wereld.

Autisten Facebook Groep

gesprek 4: Will Wheeler – 14:00 uur

Will is de oprichter van The Dyslexic Evolution. Hij is een trotse dyslectische ondernemer, leiderschaps- en businesscoach en gepassioneerd motiverend spreker. Zijn visie is om dyslectische mensen te helpen succesvol te zijn in hun carrière en meer dyslectische leiders te creëren. 

De wereld is geëvolueerd rond technologie en verschillende manieren van denken. Hij gelooft dat de probleemoplossende vaardigheden van dyslectische mensen zullen helpen bij het bouwen aan de toekomst. 

https://www.thedyslexicevolution.com/

Klik hier om het interview in de gratis cursus van de Neurodiversity Education Academy te zien

Talk 5: Babs Geurts, ADHD-coach – 14:45 

Ik ben Babs Geurts, Ik ben 41, getrouwd en heb twee kinderen en twee katten. Ik hecht veel waarde aan zelfsturing, eigenheid en optimisme en dat komt voor mij allemaal samen in het coachen. Zelf heb ik lange tijd ervaren hoe het is om je stierlijk te vervelen en tegelijk de hele dag heel druk kunt zijn. Mij gaat het niet om een label, en wel om de persoon. Steeds als bij het coachen iemand de voldoening ervaart vanuit zijn of haar eigen kern te handelen, ervaar ik dat als een kadootje.

Leerervaring: Tijdens mijn studie psychologie kwam ik erachter dat 2,5% van de bevolking een universitaire opleiding doet en ik dacht: Wat doe ik dan hìer en niet dáar, daar tussen die 97,5% mensen? Ik was niet zo geïnteresseerd in stoornissen en statistieken. En wel in de uniekheid van mensen. Met een nieuwsgierige en open houding heb ik na mijn studie veel verschillende mensen gezien en leren kennen. Er is eigenlijk maar 1 conclusie die ik kan trekken:

Geen een individu past in een hokje, jezelf zijn en jouw plek innemen is wat ieders leven mooier maakt

Dit interview is in de Nederlandse taal.

Klik hier om het (Nederlands gesproken) interview te zien in de gratis cursus op het Neurodiversity Education Academy platform

https://inktviscoaching.nl/

http://adhd-nederland.nl/

 

Gesprek 6: Professor Amanda Kirby – 17:00

Professor Amanda Kirby is ongebruikelijk, aangezien ze een gekwalificeerde huisarts is, maar van carrière veranderde toen haar 2e kind op 3-jarige leeftijd de diagnose dyspraxie kreeg. Haar ervaring en (soms) frustraties als ouder die haar weg vond in het gezondheids- en onderwijssysteem leidde ertoe dat ze meer dan 25 jaar geleden een interdisciplinair gespecialiseerd centrum voor ouders en kinderen (later volwassenen) oprichtte om praktische ondersteuning bieden. Haar familie is zeer neurodivergent en dit heeft haar een uniek begrip, inzicht en een passie gegeven om het bewustzijn te vergroten en best practices te promoten. 

Ze is emeritus professor aan de University of South Wales. Ze heeft lezingen gegeven aan meer dan 100.000 mensen over de hele wereld, meer dan 100 onderzoekspapers geschreven en wordt internationaal erkend op het gebied van neurodiversiteit als zowel clinicus als onderzoeker. In de loop der jaren heeft ze 9 boeken geschreven voor kinderen, ouders, gezondheids- en onderwijsprofessionals en voor mensen op de werkplek, en ze zijn vertaald in verschillende talen. 

Ze heeft consultancy, tools en training geleverd aan organisaties zoals South Wales Police, Admiral, RAF, JP Morgan en voor DWP en MOJ.

Haar onderzoek heeft altijd geleid tot manieren om praktische oplossingen te bieden die echte veranderingen teweegbrengen voor gezinnen en clinici. Haar doctoraat (nadat ze professor was geworden) had betrekking op de veranderingen die plaatsvinden in de adolescentie in de opkomende volwassenheid en ze ontwikkelde screeningtools die nu internationaal worden gebruikt.

Amanda heeft in adviesraden van de overheid gezeten (bijv. Hidden Impairment National Group) en heeft Britse en internationale liefdadigheidsinstellingen geadviseerd op het gebied van neurodiversiteit. Dit omvat onder meer beschermheer zijn van de Dyspraxia Association in Nieuw-Zeeland, voorzitter van Movement Matters UK en werken met grote Britse liefdadigheidsinstellingen, waaronder de Dyspraxia Foundation, British Dyslexia Association, North East Autism Society en de ADHD Foundation. Ze treedt op als klinisch adviseur van de Witherslack-groep.

Tien jaar geleden besefte ze dat ze, om meer mensen effectief te bereiken en te ondersteunen, webgebaseerde oplossingen moest ontwikkelen met haar collega en psycholoog, dr. Ian Smythe. Te veel behoeften van kinderen en volwassenen werden gemist of verkeerd begrepen en dit kostte hen en de samenleving potentieel veel geld

Amanda is momenteel de CEO van Do-IT Solutions, een tech-for-good bedrijf en heeft unieke persoonsgerichte computerprofileringstools en -apps ontwikkeld om neurodiverse kinderen en volwassenen te ondersteunen in verschillende contexten, waaronder onderwijs, gevangenissen en werksituaties. nationaal en internationaal.

Do-IT is een Disability Confident Leader en was de eerste die deze status in Wales behaalde.

Haar passie om veranderingen in de samenleving teweeg te brengen en de kansen te vergroten om talenten van neurodiverse kinderen en volwassenen in en op het werk te laten zien, is nog steeds even sterk als 30 jaar geleden. 

LinkedIn: profamandakirby 

Klik hier om het interview in de gratis cursus van de Neurodiversity Education Academy te zien

Gesprek 7: Siobhan Lam – 17:00

Siobhan Lamb is een neurodivergente schrijver, spreker, opvoeder en pleitbezorger.

“Mijn man, drie kinderen en ikzelf zijn een familie van afkortingen! We zijn allemaal Neurodivergent met een mix van Autisme, ADHD, hoogbegaafdheid, Dyslexie, Dysgrafie en Dyspraxie. Een ervaren leraar met een bewezen geschiedenis van meer dan 20 jaar werken in het onderwijs in speciaal onderwijs (gespecialiseerd in autisme, ADHD, hoogbegaafdheid en dyslexie), natuurwetenschappen, stemwetenschappen en wiskunde in zowel Australië als Singapore. Ik begon mijn carrière met het afronden van een BSc en tegelijkertijd een PhD in Fysische/Theoretische Chemie en een Master of Teaching. Ik ben momenteel bezig met het afronden van een Master of Education in Cognitive Diversity (2e). Ik heb een unieke functie als Neurodivergent Advocate voor kinderen op school.

Ik heb in ieders stoel gezeten: de juf, de ouder en het kind zelf. Ik hoop dat we door het geven van lezingen en workshops met betrekking tot neurodivergente kinderen van 8-18 jaar aan zowel ouders als leerkrachten een wereld kunnen smeden waarin onze neurodivergente kinderen worden gezien door een op kracht gebaseerde lens in plaats van een op tekorten gebaseerde lens. Waar ze zich begrepen, gehoord en omarmd voelen vanwege hun sterke punten, waardoor ze kunnen worden gedefinieerd door hun sterke punten en kunnen slagen!

Klik hier om het interview in de gratis cursus van de Neurodiversity Education Academy te zien

Gesprek 8: Rachel Worsley  17:30

 

Rachel Worsley is de oprichter en CEO van Neurodiversity Media, een mediabedrijf dat toegankelijke verhalen promoot, aangevuld met technologie. Ze is redacteur van de NeuroWork-nieuwsbrief, die origineel onderzoek over neurodiversiteit op de werkplek vertaalt in verhalen en bronnen die de neurodivergente gemeenschap, hun achterban en het bedrijfsleven versterken. Rachel heeft een achtergrond in medische journalistiek en juridische marketing.

Haar persoonlijke ervaring met de diagnose ADHD en autisme in 2018 bracht haar ertoe om ondernemerschap na te jagen, eerst door een creatief bedrijf op te richten voordat ze Neurodiversity Media oprichtte in 2019. Ze is gevestigd in Sydney, Australië.

Klik hier om het interview in de gratis cursus van de Neurodiversity Education Academy te zien

Meer willen?

Als je niet aanwezig kon zijn op Pride Day: de wijsheid van onze sprekers zal ook worden gedeeld met de Neurodiversity Education Academy. Na de Neurodiversity Pride Day zelf worden de lezingen daar gratis gedeeld als onderdeel van onze cursussen over neuro-inclusie en de groeimindset. Meer interviews vind je op de Uiteenlopende interviews pagina en op de Krachtige Anders videoserie pagina.

Podcast met Diantha

Neurodiversity Pride Day 2020 - Diantha voskuijl-> ALLEEN IN NEDERLAND: Postcast over neurodiversiteit

Diantha Voskuijl maakte de videoserie video-Krachtig Anders vorig jaar gelanceerd op Neurodiversity Pride Day 2019. Dit jaar is ze de 'social media baas' en spreker bij de podcast Stoorzender. Volg mee en luister naar deze nederlands gesproken podcast!”,

Diantha Voskuijl (22) kampte het grootste gedeelte van haar jeugd met depressies, gecombineerd met andere stoornissen. Twee jaar geleden kreeg ze de diagnose autisme, wat voor haar een groot kantelpunt was. Nu werkt ze als ervaringsprofessional aan de innovatie van jeugdzorg, ze volgt een studie psychologie en zet zich in voor Stichting Neurodiversiteit. Is autisme eigenlijk wel een stoornis? Diantha vindt van niet. En wat is neurodiversiteit nou eigenlijk?

Aanrader: gemaakt door en met dank aan Jeroen & Claire van de Stoorzender podcast, check hun website en spotten.

Release van de Brainy-app

Om de Neurodiversity Pride Day te vieren, wordt de Brainy-app gratis vrijgegeven voor Android-apparaten.

Over de app:

Superbrainy

Superintelligent

Wanneer je je concentreert op de sterke punten van je hersenen en hoe die werken, ondersteunt dit je groei meer dan je te concentreren op waargenomen tekortkomingen. De Brainy App stelt je in staat om je meer bewust te worden van je eigen 'Brain Strengths' en de activiteiten die je doet om deze te promoten.

Dit bewustzijn helpt te begrijpen hoe je 'je eigen Brainy' gebruikt, waardeert de manier waarop je eigen brein werkt en richt zich op hersenactiviteiten die het welzijn ervan vergroten. Het is ontworpen ter ondersteuning van de ideeën van de groeimindset en neurodiversiteit, en vergemakkelijkt het begrip van uw unieke benadering van hoe u graag betrokken bent, leert, denkt, communiceert, problemen oplost en beslissingen neemt.

Uw persoonlijke gegevens worden alleen op uw telefoon opgeslagen, omdat echte privacy belangrijk is voor ons allemaal. De app is gratis voor gebruikers, het is gebouwd in onze wens om gebruikers te ondersteunen om te gedijen in het leven.

Download de app, en vraag jezelf af: hoe gaat het met mijn Brainy vandaag?

De Brainy-app is gebouwd met liefdevolle inspanningen en input van Boris Jelenjev, Omotola Bolarin. Lana Jelenjev, Saskia Wenniger, Tjerk Feitsma, Elise Marcus, Dominique de Brabander, Giorgia Girelli, Milos Jelenjev, Szymon Maka, Kevin Ho, Natalie Glomsda en Niels Mokkenstorm, via de teams van 2Tango en Stichting Neurodiversity.

Neurodiversiteit Keynote 2020

-> ALLEEN IN HET NEDERLANDS: Keynote adres van het jaar

Professor Nico Baken, KPN/CWF, Neurodiversiteitstoespraak 2020

Professor Nico Baken zal dit jaar de Neurodiversiteitsrede geven. Hij is specialist in communicatie, en ondersteund de TU, KPN en het Cor Wit Fonds. In die rol heeft zijn gedachtegoed flinke invloed gehad op het denken binnen onze organisatie en onze projecten, en we zijn daarom even enthousiast als dankbaar dat hij zijn kennis nu deelt met neurodivergent nederland. Zijn Neurodiversiteitsrede wordt togevoegd aan de Keynote-kamer van de Virtual Reality World "Pride universe of the Neurodiverse".

De titel van de “Neurodiversiteitsrede” 2020 is:

 

Neurodiversity Our Brains, Stars in Distant Galaxies.

Samen Betatesten

Neurodiversity foundation pride day 2020 together teamStichting Neurodiversiteit werkt al jaren samen met het in NL gevestigde bedrijf voor sociale impact 2Tango om betere en gemakkelijkere manieren te onderzoeken om verbinding te maken, vriendschap te sluiten en te daten met behulp van technologie. Op basis van jarenlang onderzoek hebben we prototypes gemaakt om neurodivergenten te ondersteunen bij het houden van ontmoetingen met vrienden, familie, huisgenoten en zelfs bij het daten. Onze belangrijkste vraag was: hoe kunnen we het gemakkelijker maken om iemand anders uit te nodigen om te doen wat we allebei leuk vinden om te doen en te zijn? We noemen onze nieuwste app die gebruikers ondersteunt bij het maken van uitnodigingen: Together.

Together is tot stand gekomen met de vindingrijkheid van Kees Heil, Tjerk Feitsma en Wybe Zeyl in samenwerking met de maatschappelijke impactorganisatie 2Tango. We bedanken ook al onze codeervrienden en vrijwilligers in meer dan 20 offline verbindende evenementen, waarbij we verschillende benaderingen hebben uitgeprobeerd om de problemen op te lossen waarmee we 'perfecte uitnodigingen maken zonder de stress ervan te ervaren'.

Workshop Omarm je anders zijn

-> ALLEEN IN NEDERLAND – workshop neurodivergent talent

Heb je AD(H)D? Of Autisme of een ander label? Voel je je vaak anders dan anderen!? Ben je hierdoor vaak een buitenbeentje (geweest)? MOOI ZO! Want dit creëert geweldige kwaliteiten!

Zonder mensen met een 'anders werkend brein' zou de wereld een stuk saaier, minder authentiek en creatief zijn! Maar wat is precies zo mooi aan onze andersheid en hoe kunnen we deze wereld laten zien? 

Lees de uitnodiging

Renee Snijder organiseert ter ere van Neurodiversity Pride Day op 18 juni een online workshop waarin de meerwaarde van AD(H)D voor de maatschappij wordt gevierd. Ze zet een schijnwerper op alle goede dingen die het brengt. Kom ook, als je andersheid wilt omarmen, en dit meer positief in wilt zetten. We gaan veel ervaringen opdoen en persoonlijke mindmaps maken.

Doe je ook mee? Geef je dan nu op door een mail te sturen naar Stormvogel.coaching@gmail.com
Dit evenement is gratis!
 

Voor meer informatie over dit evenement, check de facebook event pagina, of lees de informatie voor deelnemers hieronder: 

Informatie voor deelnemers:

Wat heb je nodig?
– een Zoom-account!
– Een rustige omgeving waar je niet gestoord wordt + een goed werkende internet verbinding.
– Papier, pen en meestal stiften
– Knutselmateriaal als je dit leuk vindt (voor je eigen mindmap)

Het is fijn als iedereen 10 minuten voor aanvang alvast inlogt zodat we om 19:30 kunnen starten!

Voorbereiding uiteindelijk
(als je hier zin in/tijd voor hebt)
– Bedenk je wanneer en waarom jij bezig bent met je aanpassen aan de norm / anderen / wat er verwacht wordt. Denk aan wat jouw specifieke thema's zijn waarbij jij het gevoel hebt dat je niet helemaal jezelf kunt zijn of het op je eigen manier kan doen. Schrijf deze op of denk er alvast over na. Kijk dus waarin jij anders bent dan de 'norm'.
– Vanuit daar proberen te bedenken wat dan jouw speciale kracht is die voortkomt uit jouw adhd/dyslexie/andersheid of ander 'label' wat je dan ook hebt. En wat deze kracht voor bepaalde kwaliteiten met zich meebrengen.
* Als je hier geen tijd voor hebt, helemaal niet erg! Geen stress 🙂

De link naar de zoombijeenkomst:
Onderwerp: Workshop Omarm je AndersHeiD! – Neurodiversiteit Pride-dag 2020
Tijd: 18 juni 2020 19:20 uur Amsterdam

Doe mee aan Zoom Meeting

We gaan er een geweldige avond van maken!

Tot donderdag!!

Voor meer informatie over Renee en Stormvogel Coaching, surf naar www.stormvogelcoaching.nl

Webinar over groei en veerkracht

Gratis webinar voor docenten en praktijkmensen.

Aftellen

-> ALLEEN IN HET NEDERLANDS: 31 posts op sociale media

Ineke Masselink schrijft 30 berichten voorafgaand aan Pride day; ” met 30 berichten vraag ik aandacht in de aanloop van de dag voor de neurodiversiteit op 18 juni, die de Neurodiversity Pride Day wordt genoemd. Allemaal berichten waar ik blij van wordt. Waarom doe ik dit? Er is op 18 juni wereldwijd aandacht voor neurodiversiteit. Om een breder publiek kennis te laten maken met verschillende aspecten van mensen, hun diagnoses en hun werk en hun dagelijks leven, deel ik voor elke dag tot 18 juni een aspect van dit onderwerp, waarvan ik blij word“.

Voor Neurodiversity Pride Day hebben we deze berichten verzameld en delen we met de ‘bezoekers en deelnemers’ van dit evenement:

 

-> ALLEEN IN HET NEDERLANDS: 31 posts op sociale media

Ineke Masselink schrijft 30 berichten gegenereerd op Pride day; ” met 30 berichten vraag ik aandacht in de aanloop van de dag voor de neurodiversiteit op 18 juni, die de Neurodiversity Pride Day wordt genoemd. Allemaal berichten waar ik blij van word. Waarom doe ik dit? Er is op 18 juni wereldwijd aandacht voor neurodiversiteit. Om een breder publiek kennis te laten maken met verschillende aspecten van mensen, hun diagnoses en hun werk en hun dagelijks leven, deel ik voor elke dag tot 18 juni een aspect van dit onderwerp, inclusief ik blij woord“.

Voor Neurodiversity Pride Day hebben we deze berichten verzameld en delen we de 'bezoekers en deelnemers' van dit evenement: 

 

Lees aftelberichten 1-10

Bericht 1:

Saskia de Smet: Bruggenbouwer voor beelddenkers. https://numentum.be/waarom-is-het-aanpassingsgedrag-van-multi-getalenteerde-bruggenbouwers-zo-sterk/Beelddenkers denken anders, maar hoe dan?

Maak via de Nieuwsbrieven van Saskia de Smet kennis met deze medemensen. Juist in #Coronacrisis kunnen zij heel waardevol zijn voor organisaties. Heb jij wel eens bedacht, hoe jij denkt? Op 18 juni vieren we ook dit jaar weer Neurodiversity Pride Day. Corona of geen corona. Willen #neurodiversiteit kun je ook online vieren als het moet. http://ow.ly/U0MZ50zfKFB Laat je creatieve brein kneuzen! #adhd #add #dyslexie #dyscalculie #as #inclusiviteit

Boodschap 2

2e bericht, waarvan ik blij wordt in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit - 28 juni 2020. Bijziendheid bij kinderen voorkomen door computergebruik aan te leren.

  • https://zorgnu.avrotros.nl/amp/item/kun-je-bijziendheid-bij-kinderen-voorkomen/?fbclid=IwAR22lMQsh_RH4TbiTGsU0TBIgkPCjEZF3QJjehJVBnk_FE3WL2tn9ocxdYs

Boodschap 3

3e bericht, met een blij woord in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit - 18 juni 2020. Doe altijd waar je bang voor bent, Ralph Waldo Emerson. In twijfel durf jij buiten de gebaande wegen te treden, te denken, en dat ook nog met anderen te delen? Je hebt vaak de beste ideeën, hebt voldoende voorpret met deze gedachten uit te werken, je vertelt het enthousiast aan iedereen, die het maar hoor wil, maar het uitwerken en afmaken is heel wat anders. Hoe vaak ben jij niet teleurgesteld in het vertrouwen van vrienden/medemensen, dat zij met jouw briljante idee geld hebben verdiend. Jij bleef met lege handen achter zeer gefrustreerd achter. Je (zelf-) heeft weer een deuk opgelopen. Door de gevoelens van gespreksgenoten hier te delen, hoop ik dat mensen meer begrip krijgen voor elkaars kwaliteiten. Daar wordt ik blij van.

Boodschap 4

4e bericht, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit - 18 juni 2020 Altijd een plan B, wat als je kind anders blijkt te zijn? Maak kennis met ouders van kinderen, waar alles anders heen gaat, vaak al vanaf de geboorte. Deze ouders en hun kinderen bereiken het aan de lijve wat het betekent uniek te zijn. Ouders hebben daarom altijd een plan B. Als ze dat niet hebben, leren ze het snel. Sociale netwerken zijn belangrijk voor het genereren van informatie, maar ook voor steun in moeilijke tijden.

Bericht 5

5e bericht, 23 mei, waarvan ik blij ben met het woord in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit - 18 juni 2020 Soms is het goed ook eens naar andere onderzoeken te luisteren, en hun visie te horen. Ik werd blij van het interview van Martine Delfos over achtergronden van pesten op school, en niet alleen bij niet zo sociaal handige kinderen. Pesten is een vorm van jaloezie. https://www.youtube.com/watch?v=bOP2xd-Xo4w

Bericht 6

6e bericht 24 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni. Alarmknop voor jong en oud. Oma met het koord om met de knop waarop ze hulp bij een centrale kon vragen is definitief voorbij. Maria vertelde dat ze onlangs van haar zoon een modern horloge had gekregen, die hij voor haar had ingesteld. Die moet je wel dragen mams! Laat ze nu toch vallen in de tuin en tot haar schrik is er niemand in de buurt. Ze heeft haar gebroken. Tot haar verjaardag begint een stem te praten, U bent gevallen, kunt u zelf opstaan? Ik herhaal deze mededeling 3 x. Reageren u niet, dan bel ik zelf 112 en het telefoonnummer van uw zoon. En zo gebeurd. En alles is goed gekomen dan zij de ICT.Meer toepassingen van ICT in de wijk: download-link voor de inspiratiebox technologie voor zorg en ondersteuning in de wijk

Bericht 7

7e bericht 25 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni. Heb jij genoeg opleidingen gedaan en kennis opgedaan om een baan te vinden? Hier nog een cursus, daar nog een bedrijfsopleiding, en jij blijft onzeker of je het allemaal wel aan kunt? Neem een voorbeeld van Albert Einstein. Lees in de biografie van Einstein, hoe hij vermist werd naar een baan, met twee Nobelprijzen voor onderzoek op zak. Onderzoek dat hij in zijn vrije tijd heeft gedaan. Hij volgde de keuze van zijn hart.

Boodschap 8

8e bericht 26 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Odensehuis Doorwerth. Dagopvang voor mensen met beginnende dementie in de Ontmoetingskerk in Doorwerth. Als je hoofd anders werkt, dan wil je, leef je daar je hele leven mee. Je leert er met vallen en opstaan mee te leven. Ben je toch verantwoordelijk voor je eigen gebruiksaanwijzing? Maar wat, als je op oudere leeftijd plotseling merkt, dat dingen niet meer gaan?

Het Odense huis is een “concept”, wat volgens mij de beste bevalling navolging verdient voor andere mensen, die dagopvang willen bezoeken. Hoe zo andere aanpak dagopvang?

De juiste woorden vinden, iets opvolgen, dagelijkse handelingen uitvoeren, het overzicht bewaren, oriënteren op plaats en in tijd, omgaan met emoties…Als u te maken krijgt met dementie zal het leven anders worden, voor u en uw naasten. Meest voorkomende gaan de veranderingen heel geleidelijk. U wilt uw eigen leven leiden en op een actieve manier aanvallen op de samenleving. Juist daarom is het fijn om anderen in dezelfde situatie te ontmoeten en nuttig bezig te zijn. In het Odensehuis kunt u uw talenten inzetten en vaardigheden in (her)ontdekken. Deelnemers van Odensehuis Doorwerth bepalen zelf hun activiteiten.Sommige bezoekers wandelen, schilderen, boetseren, schaken, fotograferen, lezen de krant of tuinieren…Anderen maken muziek van luisterend, kijken naar kunst of beleven plezier aan beweging zoals tai-chi of gym.

Thuis kruipt de tijd voorbij, maar hier vliegt-ie

Meehelpen? PS. Vrijwilligers zijn welkom. http://odensehuisdoorwerth.nl/

bericht 9

9e bericht 27 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Samen met het CCE kun je zoeken naar een nieuw perspectief. Ik ben blij voor Deborah, die echt gelukkiger is.

Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE). partner van zorgprofessionals als het gaat om expertise over ernstig probleemgedrag bij mensen die langdurig professionele zorg en ondersteuning nodig hebben. Daar waar professionals dreigen vast te lopen en de kwaliteit van het bestaan van de cliënt ernstig onder druk staat, zoeken professionals en CCE samen nieuw perspectief.Voor ouders en professionals, maar ook om je eigen gedrag beter te leren kennen en jouw reactie op situaties, raad ik je aan eens rond te struinen op deze site.Om echt samen een nieuw perspectief te ervaren na een interventie door het CCE, is het noodzakelijk, dat management en personeel van de instelling open staan voor gesprek.Het is geen kwestie van schuld, maar eerder van gebrek aan begrip en informatie.

Bericht 10

10e bericht 28 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Vragenuur ADHD, donderdag vanaf 19.30 uur door Arda Nieboer, Corona en ADHD. Door Corona is de dagelijkse routine voor heel veel mensen veranderd. Het ADHD café kan niet meer plaats vinden. We ontmoeten elkaar nu tijdelijk via Zoom-sessies. Het ADHD-brein van de ideeën. Nieuwe initiatieven komen in recordtempo van de grond: Zo ook het vragenuur met Arda Nieboer. Daar wordt ik blij van.Voor mensen met ADHD, ADD, dyslexie en dyscalculieOp donderdag 4 juni is onze #ADHD nl #ADD expert Arda weer vanaf 19.30 online om al je vragen te beantwoorden. Doe mee en deel je ups & downs met haar en elkaar!

Lees aftelberichten 11-20

bericht 11

11e bericht 29 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni. Een extra achter de voordeur bij een "gewoon" gezin. Komt het beeld van een krijsend soort in het gangpad bij de supermarkt jou ook zo bekend voor? Een schuchtere moeder verdwijnt in het pad er naast en laat haar soort zomaar achter. Wat zijn jouw gedachten?

  • a. Mijn buurvrouw, een moeder van vijf kinderen, zei: ze was over het krijsende kind heengegaan, naar de stelling om haar koekjes te pakken. Van schrik verborg het soort zijn mond, en de moeder kwam verschrikt om de hoek. Beide moeders hebben elkaar in de gaten gehouden, wisselden enige woorden van begrip uit. En dat was het. Daar kan geen systeemtherapeut tegenop toch?
  • b. Of is jouw reactie: wat een verwend soort. Kun jij die niet opvoeden? Geef hem mij maar een week, dan zul je het wel zien! Neem de tijd om het verhaal van dit gezin achter de voordeur te bekijken. Wat dapper dat zij dit doen. Voldoende is goed genoeg. De balans tussen volgen en begrenzen worden met opgenomen. Heb jij met je partner wel eens zo nagedacht over de opvoeding van je kinderen. Leer dat je de kracht van de relaties en de emoties niet moet onderschatten.

En: leg je eigen normen niet langer op, als je een soort krijsen ziet in het gangpad. Daar word ik blij van. https://www.youtube.com/watch?v=FTOX_v85MdE

bericht 12

12e bericht 30 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Een etiket plak je niet op mensen, maar op flessen!

Er is momenteel veel discussie over het stellen van een (goede) diagnose. Wat zijn de criteria dan? Wat doet een diagnose met je?Maak kennis met mensen met ADHD, ADD, want zij kregen deze diagnose. Voor hen werd veel duidelijk. Zij konden hun "eigen gebruiksaanwijzing" eindelijk beter begrijpen. Hier zijn enkele betrouwbare antwoorden, waarvan ik blij word.

wat is #ADHD?

vraag staat centraal in een leuke, informatieve #podcast van Nirma Haggenburg (ervaringsdeskundige) met Rob Pereira (psychiater en voorzitter van Impuls/woortblind). Zij stelt vragen die door veel mensen met ADHD en #ADD spelen en krijgt kraakheldere antwoorden. Luistertip! http://ow.ly/Dvus50zEU76Denk dat je daar meer wilt weten ga naar de website:https://www.impulsenwoortblind.nl/

bericht 13

13e bericht 31 mei, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Roest in je hoofd? Elke dag een rustmoment, een innerlijke focus is belangrijk. Hoe je dat doet?Houd elke dag 30 minuten vrij voor je zorgen en doe in deze tijd een dutje.Ik krijg dat echt niet voor elkaar, als dat je antwoord is, kijk dan eens rond op internet. Misschien willen lezers hun favoriete muziek of pagina delen. Er is veel materiaal online. https://innerlijkefocus.nl/rustmomenten-lees-het-stappenplan/Zelf kijk ik elke zondagmorgen gezellig met een gekookt eitje en vers net op schoot naar het programma van Annemiek Schrijver: De Verwondering. Elke week een andere gast, die iets vertelt van zijn levenservaring. Kortom: ik neem vaak een uitspraak voor die week mee om nog eens te overdenken. Vandaag was Irene van Lippe Biesterveld gast en haar inspiratietekst neem ik deze week mee:

De zon schijnt niet op ons, maar in ons
de rivieren stromen niet langs, maar door ons
De bomen wiegen en de bloemen bloeien
in ons lichaam en onze ziel.
En ieder lied van de vogel, van de wind en de wilde storm, van de rots uit de buik van de berg, is ons eigen lied en zingend van liefde
….
(John Muir, Natuurparken)

bericht 14

14e bericht 1 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.Al sinds 2002 organiseer ik elke 1e maandag van de maand, het ADHD café Arnhem en omstreken. Het is een echt lotgenoten contact. Iedereen is welkom, je moet vooraf niet te melden hebben. Er is geen thema. Verbruiken voor eigen rekening. Wegens Corona voorlopig nog niet met Zoom. Hoezo lotgenoten contact opnemen?

  • A. Sociaal laagdrempelig lotgenoten contact: jij bent welkom met jouw verhaal. Geen gelijkenissen, gewoon gezellig onder elkaar.
  • B. (Ervaringsdeskundige) informatie over een breed scala van beperkingen: er blijkt te vaak een overlap is van verschillende diagnoses, gesteld door de GGZ. Praktische informatie over ervaringen van anderen is voor jou beschikbaar. We luisteren naar elkaar.
  • C. Belangenbehartiging: informatie en knelpunten vanuit de doelgroepen worden uitgedragen naar overheid, gemeenten en patiëntenorganisaties.Mocht je zelf een lotgenoten contact op willen zetten, dan kun je veel leren van een cursus bij PGO en van dit onderzoek:https://www.pgosupport.nl/lotgenotencontact-op-recept?

bericht 15

15e bericht 2 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Wat je eet dat ben je! Waar of niet waar?

Mijn moeder altijd. Pas goed op je lichaam, dan bewaar je geen rotte appelen. Soms valt het mij op dat mensen veel snelle suikers in de mond steken, om aan hun energiebehoefte te voldoen. Ze zijn vaak erg beweeglijk en zijn redelijk gezond ook in hun gedachten. Dr. LMJ Pelsser heeft resultaatonderzoek gedaan naar het verband tussen voeding en ADHD-gedrag. Zij kinderen behandeld met succes.Een gepast dieet helpt.Voor meer informatie verwijs ik naar haar website:https://www.adhdenvoeding.nl/contact/Ook is er een rapport van het RIVM beschikbaar: Die neemt deze visie onder de loep. https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350021003.pdf

bericht 16

16e bericht 3 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Hyperfocus bij ADHD en slanke mensen mooi meegenomen toch? Heeft iets je volledige interesse, dan is er niemand sneller (en nauwkeuriger) in het uitvoeren van die taak, als de persoon met ADHD. Je ziet iets, bedenkt een plan, denk dat je het allemaal heel goed kunt verwachten, je hebt zelf nog een briljant idee en stort je erop. Geen ja maar, en wat als dit en wat als misschien zou gaan….Op dat moment is schakelen er niet bij. Je kunt dus op dat moment de instructie van de docent niet horen, je partner in jullie project is je allang kwijt, met wat jij eigenlijk aan het doen bent.

Uit de stroom, terug naar het nu. Kortom uit de flow, komt de werkelijkheid dubbel hard aan. Er is veel gedoe met je omgeving, je moet veel uitleggen. Je komt jezelf met je hyperfocus dus bijna keihard tegen.Of zoals ik een keer hoorde: wanneer je weer bij zinnen komt, zie je dat je een prachtige kippenhok in de schuur gebouwd hebt in twee avonden, maar het kippenhok kan niet door de deur naar buiten.Deze zegen, de hyperfocus zou samengaan met een tijdelijke verhoging van het dopamine-niveau in de hersenen. Met (zelf-)medicatie deze spiegel die te vaak een valkuil opwekt.

Stilstaan en ademhalen helpt echt. Het helpt je bewust te worden van je gedrag. Door oefeningen kun je het vermogen om dingen te organiseren, te verzamelen en impulsen onder controle te houden om het beste te ontwikkelen. Wanneer deze bestaande uitvoerende functies goed ontwikkeld zijn, zijn personen beter in staat om zichzelf te scheiden en hun aandacht vast te houden.Tips om met hyperfocus om te gaan:· Schrijf op bij welke bezigheden je tot hyperfocus komt:oa) genomen waarbij hyperfocus is ontstaan is eno b) genomen waarbij hyperfocus juist niet ontdekt is.·Plan de genomen van type a) ruim in.·Limiteer de tijd die beschikbaar is voor genomen van type b).Zet een wekker om je zo nodig los te maken van de taak waar je mee bezig bent.https://wij-leren.nl/hyperfocus-vastgehouden-aandacht-executieve-functie-adhd-flow.php

bericht 17

17e bericht 4 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Vera Helleman over 'De Kracht van Autisme' Gratis webinar 17 juni 2020, met een frisse visie op ASS. Vandaag citeer ik hier de website van de NVA:Tijdens het NVA Congres 2019 heeft Vera Helleman een gewilde workshop aangeboden. Haar workshop hebben we opgenomen in een gratis webinar, waarvoor je nu kunt aanmelden.

Zij geeft een originele visie op autisme die er niet vanuit gaat dat autisme een stoornis is, maar een andere soortige constructie met een hoopgevende potentie. Zij zullen tijdens deze lezing ingaan op de drie pijlers van deze nieuwe grondslag in het kijken naar autisme.

Overgevoeligheid

Kenmerkend voor autisme is onder meer de hypersensitiviteit. Deze uit zich niet alleen in de fijngevoeligheid van de zintuigen, maar ook in het copinggedrag dat nodig is bij overprikkeling, zoals het stimuleren, afsluiten en woedeaanvallen. In positieve zin is de gevoeligheid een zeer geavanceerd navigerend gereedschap dat we niet willen afvlakken, maar juist willen inzetten.

Geen ik-referentiekader

Het ontbreken van het ik-referentiepunt is de oorzaak van de beperking in het prestatievermogen. De toekomst en het dáár is alleen in te beelden als je een ik-referentiepunt hebt. Ook is het onderbreken voor mensen met autisme moeilijk grenzen te bepalen en geeft het taalissues. Aan de andere kant is dit de reden van de puurheid, eerlijkheid, het leven in het nu en het onderliggende respect voor hoe anderen hun leven leven, dat we bij autisme waarnemen.

Natuurwetmatig denken

Dit is de logische waar mensen met autisme de wereld ontmoeten. Kenmerken als het gefocuste denken en de specifieke interesses en de problemen die daarmee samenhangen in rigide denken en het vastlopen in regels en (bepaalde) sociale verwachtingen komen hier vandaan. Dit brein neemt alles af tegen een bepaalde soort logica (natuurwetten in plaats van regels), wat potentieel kan leiden tot experts en pioniers in toezichten.

Bericht 18

18 bericht 5 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Deelgenoten, lotgenotencontacten, netwerken van mensen met speciale breinen. Ik word er blij van als ik mensen in het doolhof van wet- en regelgeving kan helpen de weg te vinden, bijv. naar lotgenoten contacten of naar de Mind atlas.

Voor gezinnen met een zorgenkind is het hele leven ALTIJD bijzonder zwaar. Deze week zei minister Hugo de Jong nog, dat juist deze gezinnen best met wat minder ondersteuning konden. Hieruit blijkt dat er nog weinig begrip is voor de zwaarte van de dagelijkse taak als moeder/vader van zo'n gezin.

Bericht 19

19e bericht 6 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Ik wil mezelf wel eens ontmoeten in plaats van mezelf tegen te komen.

Leesgroep: Lotgenoten contact voor "gevorderden" Als je al een tijdje in de hulpverlening rondloopt, denk je op gegeven moment dat het wel te weten is. Dan wil je gewone leven (voor de diagnose) weer oppakken. Je hebt misschien al wel een persoonlijk netwerk opgebouwd. Eigenlijk wil je wel eens wat hoger op het materiaal in gaan. Kortom je wilt jezelf wat beter leren kennen.Daartoe heb ik ervaring opgedaan met twee winter leesgroepen. 4 x keer in het najaar en 4 keer in het voorjaar, elke 14 dagen een hoofdstuk lezen uit een boek. Dan kom je samen bijvoorbeeld om 16.00 uur door iemand thuis met max 6 personen en bespreekt wat de tekst voor jou omvat. Tot ongeveer 17.30 uur praten je intensief met elkaar. Vraag elkaar met respect, en deel de emoties die de antwoorden soms beantwoorden. Onze ervaring is dat je dit samen kunt doen, er is geen professionele noodzaak.Iedereen heeft volgens afspraak iets meegenomen om te eten, en je besluit de bijeenkomst met een medische maaltijd. Tegen 18.30 uur gaat iedereen naar huis.

Bericht 20

20e bericht 7 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Mijn ouders begrijpen mij en mijn drijfveren niet, maar ze steunen mij wel op hun manier. Van het verhaal van deze Belgische oma werd ik heel blij. Ik bleek gelukkig niet de enige, die door mijn ouders niet zo goed werd, toen ik er, nu al bijna 50 jaar geleden, op stond Biologie om te studeren aan de universiteit van Groningen.Vooral de Belgische site biedt veel praktische, en ook geordende, informatie over zowel ASS, als ADHD en HB. Het is echt de moeite waard daar eens rond te neuzen. Ook een bezoek aan een congres in Antwerpen is aan te raden (na Coronatijd natuurlijk). Professionals werken daar vaak intensief samen met de ouders van kinderen met…..http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/04_HB%20Thuis/ervaringen_intro.html

Lees aftelberichten 21-31

bericht 21

21e bericht 8 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Op zoek naar een passende diagnose, mijn kennismaking via Twitter met het 22 Q11 Syndroom. Struinend via Twitter ontdekte ik pas onlangs het 22 Q11-syndroom, dat in sommige families heel verschillende verschijnselen fysisch, zowel als psychisch tot uiting komt. Soms zitten mensen heel bijzonder in elkaar. Duidelijke kenmerken ontbreken, het gedrag lijkt van alles een beetje, en er zijn ook enkele enkele fysieke kenmerken. Omdat professionele hulp vooral in Nederland, eerst een eenduidige diagnose vereist, wil je een opmerking indienen voor een vergoeding vanuit de zorgverzekeraar, is een voor jou herkenbare diagnose heel belangrijk.

Sociale media (Twitter, Facebook, Instagram, Google, lotgenoten groepen, informatie-uitwisseling) heeft voor- en nadelen. De likes en de mate waarin en wie jouw berichten leest, kan heel beknopt werken. Ook kun je onverwacht onverwachts de wind van voren krijgen.

Maar het was via Twitter dat ik dit voorjaar van deze toch wijd verbreide erfelijke afwijking hoorde. Een van de oma's, die het ADHD-café bezoekt, kon haar dochter in het buitenland helpen duidelijkheid te krijgen, wat er met haar kleinkind aan de hand zou kunnen zijn. En juist daar word ik blij van, mijn onderliggende ervaring en mijn kennis in te zetten, mensen te helpen met hun mogelijke weg te vinden.https://www.umcutrecht.nl/nieuws/22q11-op-een-na-grootste-syndroom

bericht 22

22e bericht 9 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.Pillen in de GGZ.

Waarom mensen zoveel pillen slikken?

Als oma van drie gelukkige kleinkinderen, denk ik nu wel eens na over de lange wachtlijsten in de zorg. Hoe zou het in de zorg gaan, als zij groot zijn? Alleen digitale controle van de persoon (lichaam en geest). En indien nodig een passend persoonlijk toegesneden advies per app?

GGZ- psychische hulp, verwachting en zekerheid

Ik maak mij zorgen over de slecht functionerende GGZ. Hoe komt het toch dat mensen tegenwoordig zoveel pillen slikken? Daarnaast lijken zij te grossieren in diagnoses. Hoewel in het begin van het GGZ-traject de klachten juist in verhouding zijn, blijkt vooral de groep, het vol vertrouwen in de medemensen is, zich steeds minder voelen. Hoe meer ze zich verzetten en zich roeren, hoe dieper ze in de zorg-moeras lijken te zakken.Hoe begint dit proces? Na een onderzoek naar de diagnose van je klachten krijg je vaak medicatie voorgeschreven. Vooral bij onverwerkte trauma's is dit het geval.

Wederzijds vertrouwen, daar schort het aan in de basis!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat mensen, die vooral goed van vertrouwen zijn, in deze valkuil vallen. De dokter weet het toch? die heeft zeker geleerd. Het oneerlijke in de basis van de vertrouwensrelatie Arts/Patiënt leidt onbedoeld maar tot een feit, dat, met het voorschrijven van pillen door de arts, deze actie bij de Patiënt te vaak overkomt als een bevestiging bevestigd te zijn in zijn/haar probleem. Pas achteraf bleek dat dit vertrouwen is misbruikt door de kunsten. Het persoonlijke gesprek, (niet het aangeboden groepsgesprek,) dat zo heel erg nodig is en waar de hulpvrager eigenlijk voor komt, omdat echt geen tijd. De hulpvraag sluit daarna niet meer/ nooit meer aan bij de behandeling/gesprekken. Het vertrouwen is beschadigd, trauma's stapelen zich op. Diagnose rollen over tafel. Zorg moet terug naar mensen die aan het werk zijn. Wij, de Cliënten, hebben veel te vertellen!Weet dat je, verdoofd door voorgeschreven pillen de andere je beperkt/belemmert, het "rouwwerk van je leven" met je medemensen te hervatten. Zo houden pillen trauma's en eenzaamheid in stand. Van dit inzicht werd ik heel blij. (230 x gedeeld op Twitter)

bericht 23

23e bericht 10 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

ADHD bij vrouwen in relatie tot een verlate biologische klok.

Problemen rond het slapen gaan.

Ik was in 1990 op het Balans congres in Arnhem, waar de nog zeer jonge Sandra Koeij ons verteld dat ADHD niet bij 18 jaar ophield, maar dat ook volwassenen beperkt kunnen zijn in hun functioneren door ADHD/ADD. Het was een bijzondere mededeling, die voor veel mensen duidelijkheid bracht in hun leven, waarom de dingen gingen zoals ze gaan. Nu had dr. Sandra Kooij op het laatste Impuls-congres in november 2019 opnieuw een primeur.

De samenhang van een ontregelde hormoonhuishouding bij vrouwen met ADHD met vrouwelijke klachten.

ADHD heeft bij vrouwen invloed op al hun bewegende levenscycli, hun hormoonhuishouding is ontregeld. Zo bleek uit een enquête onder veel vrouwen met ADHD/ADD.1. Op hun tussentijdse cyclus. Bij meer dan 65 % van de vrouwen met ADHD treden er extra klachten op bij de opgenomen periode (PMS)2. Na een zwangerschap hebben zij een grote kans op PPS.3. nl in de overgang heeft deze groep extra veel klachten, inclusief de kortdurende stemmingswisselingen, die kunnen leiden tot depressie.Zie ook de sheets van het congres.

Ontregelde biologische klok veroorzaakt slaapproblemen bij mensen met ADHD/ADD.

Daarnaast kwamen er uit onderzoek en enquêtes onder de doelgroep, dat ADHD'ers in het algemeen laatste een ontregelde biologische klok hebben. Beide kunnen slaapproblemen in samenhang met de aanmaak van melatonine worden verklaard. Bij ADHD'ers blijkt de biologische klok 1,5 tot 2 uur verschoven. Dit heeft grote gevolgen voor het welzijn van die persoon, als deze daar niet voldoende aandacht voor leert hebben.https://www.impulsenwoortblind.nl/wp-content/uploads/2019/11/Sandra-Kooij-Hormonale-Stemmingswisselingen-vrouwen-met-ADHD-slaap-en-gezheid-2019-1.pdfIk word blij, dat ik deze bladen met informatie met jullie kan delen, waardoor jullie jezelf weer eens wat beter leren kennen.

Wordt lid van Impuls Woortblind, dan blijf je van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte.https://www.impulsenwoortblind.nl/product/adhd-bij-volwassenen-kooij/

bericht 24

24e bericht 11 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Postzegels, die slechts vrijgeven, als zij hun stam hebben bereid.

Volgende vrouwen uit de wetenschap verwonderden mij vanwege hun superfocus. Begaafde vrouwen, sterven in de wetenschap met hun doorzettingsvermogen een denkwijze in de wetenschap om te gaan naar een nieuwe richting, hebben altijd mijn speciale aandacht gehad. Zij waren mijn voorbeeld, die ik bewonderde. Zij leren mijn eigen problemen te relativeren. Ik heb ze nodig in mijn leven, om op te laden. Meer als muziek, die je troost biedt, of een schilderij, die je diep raakt.Eigenschappen als superfocus, eigenwijs zijn, buiten de mainstream van de universiteit werkend aan hun eigen visie, zichtbaar bij hen achteraf positieve eigenschappen. Vaak is het levenspad van deze solisten heel eenzaam en werden zij in hun tijd niet naar hun waarde geschat.Vrouwen met dit grenzeloze doorzettingsvermogen, waren mijn praktisch. Hun biografieën waren voor mij, in tijden dat ik wel eens de moed verlies, een troost. Ook zij volgden hun hart, en dat niet alleen in de liefde!Ik ben blij dat deze vier dames jullie te mogen voorstellen.

bericht 25

25e bericht 12 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Hoe maak ik de brug naar de ander?

Valkuilen en faalangst door mensen met veel kennis en minder flair. De invloed van school en omgeving op de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Wat doet de dokter?

Vraag je kinderen tijdens het kringgesprek in groep 3: Wat doet de dokter? Dan zal een groot aantal kinderen zeggen: Mensen beter maken! Van mijn oren nakijken. Al naar gelang de eigen laatste ervaring met de huisarts.Vaak zijn er ook nog een of twee leerlingen, die veel vragen hebben: (Herken je dat?)· Is het een dokter van een dokter?· Werk hij in het ziekenhuis? Of in een eigen praktijk?· Heeft hij een specialiteit? Ogen, oren, dementie, botbreuken?

Kortom, zo'n vraag is voor kinderen met meer feitenkennis niet gemakkelijk te beantwoorden. Het wordt erg twijfelachtig voor deze leerling, wat te doen.

Hoe steek ik nu de brug over met het juiste antwoord, dat blijkbaar van mij gevraagd wordt. Kun je de stress bij de leerling nu toch wel een beetje begrijpen?

  • A. Laat je zien wat je allemaal weet, laat de docent vaak merken, dat je een stoorzender bent. Al jouw vragen om verduidelijking was de bedoeling niet. Bij pech word je voor de groep te kijk gezet.
  • B. Houd je mond, dan ben je dom, omdat je het antwoord niet weet. Je weet wel een antwoord, maar niet het juiste antwoord. Dat hangt er namelijk vanaf. Waarvan af?? Juist, ja, van de informatie, die jij vroeg ter verduidelijking.

Kortom het vraagt van de docent aardig wat kennis en inzicht, wat er in de kopjes van de leerlingen omgaat. En het volgende goed in te spelen is een toezicht. Hoe laat je elk van de leerlingen op hun niveau meedoen met de groep?Vaak is het gevolg dat veel leerlingen thuiszitter worden, door schade en schande zijn zij zo beschadigd door het huidige schoolsysteem, dat ze diep in de valkuil van "het gemakkelijk kennis hebben" en kunnen reproduceren” volgens het toetsingsysteem gevangen zitten.

https://gedragsproblemenindeklas.nl/gedragsproblemen/faalangst/

Ik zou er blij van worden, als we samen zouden kunnen beslissen, hoe we deze kinderen en ook volwassenen meer flair zouden kunnen gunnen.Deze mensen met "speciale hersenen" zijn heel hard nodig in onze maatschappij, waarin de kenniseconomie ons belangrijkste exportproduct schijnt te zijn. Daarom werkgevers hebben deze kennis je voordeel en behandelen deze werknemers met respect en vooral met begrip, daar word ik blij van.

bericht 26

26e bericht 13 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Simpel is moeilijk, moeilijk is eenvoudig.

Wat zijn die verstaanbare misverstanden dan, zo vraag jij je af? Daar zal ik hier nog een tweede keer aandacht voor vragen, met dank voor de voorbeeld ter verduidelijking van een dorpsgenoot.

Mijn soort weet wel wat "telefoneren" is, maar ken het begrip "bellen" niet. Ze is bewust lid van de "Oh, bedoel je dat!" groep. Vaak heeft ze een tolk-vertaler nodig, die haar uitlegt wat er eigenlijk bedoeld wordt.

Ons probleem is simpel samengevat: Ik denk logisch, heb ik altijd al gedaan. Of ik kan je echt niet volgen, ook al doe ik nog zo mijn best.

Je zegt niet, wat je doet. Jij doet niet, wat je zegt.

Onduidelijk en onzorgvuldig taalgebruik van veel mensen, bezorgt mij en mijn dochter de grootste problemen en heel veel stress.Hebben we taalachterstand? Kunnen we ons niet uitdrukken? Vaak kiezen we ervoor, maar niets te zeggen en af te wachten? Voor zeer logisch denkende mensen, is onze gewone omgangstaal heel moeilijk te begrijpen. We zijn dan ook alleen al van een gesprek met de buren al doodmoe. Laat staan een gesprek met mijn collega's/werkgever.Voorbeelden:

  • A. Daar kom ik later nog op terug! Wanneer? Hoe laat? Waarop kom je terug? (Wij denken nu: daar kan je lang op wachten! Ervaring leert: mijn vraag was te lastig voor jouw te beantwoorden.)
  • B. Dat kan straks wel! Wanneer? Hoe laat? Wat ga je dan precies doen? (Wij leerden dit: Ze veronderstellen, ik heb nu geen tijd op jouw detailvragen, waar ik nooit aan dacht heb, nu te antwoorden. Ik voel mij door jou op mijn Gebrek aan denkvermogen gesproken.)
  • C. Staat jij dat even? Nu direct? Wat verwacht jij, dat ik ga doen?(wij weten nu: Ga uit mijn directe ruimte, of ik ontplof. Je bent hoogst irriterend.)
  • D. We gaan zo weg! Hoe lang duurt het voor jou? Wat moet/mag ik doen in de wachttijd?Nu hebben wij thuis geregistreerd: dat
  • zo”= 5- 15 minuten
  • straks” = halve dag maximaal
  • later” = vaker nooit betekent, dan inderdaad op de belofte gedaan ook zeker terugkomen.

Is je interesse gewekt voor dit logische taal- en communicatieprobleem en wil je er meer van willen, daar zou ik heel blij van worden. Hele families bestaande uit heel interesse mensen voelen zich niet begraven en zwijgen daarom stoïcijns. Nu weet u in ieder geval dat zij het beste en veel emoties hebben.

  • https://www.dotado.info/nl/147_een_uitzonderlijk_hoog_iq.htm

bericht 27

27e bericht 14 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Als een gesloten oester niet open gaat, ligt het aan de kwaliteit van het water.

Rouwen is een werkwoord.

Soms zijn mensen zo gesloten, dat ik mij afvraag, waarom ze zo'n eenzaam leven op deze aarde verkiezen of ze zijn door onbekendheid met rouwverwerking als een werkwoord, in die doodlopende straat van eenzaamheid terecht kwam. Graag wil ik rouwverwerking als een onderdeel van het leven onder de aandacht brengen, als welzijn, maar ook helende arbeid.

Eindelijk een passende diagnose en dan? Een trauma meegemaakt in je leven?

Wat doe je dan of heb je gedaan nu je er eens rustig op terugkijkt.

Stort jij je in een gepubliceerde, aanbevolen therapie?

Geef jij je verdriet, boosheid, een plekje?

Leer jezelf kennen door te accepteren wat bij jou hoort?

Gebruik je medicatie, om de pijn dragelijk te houden?

Zoek je de stilte en koester je de stilte in jezelf?

Of wordt jij de oester, die wijst naar het water?

Van ga je de trouw aan. Maar dan is de vraag: Wat moet je dan doen? Hoe moet je dat doen?

Een passende diagnose geeft aanleiding tot een rouwproces.

Een 75 jarige, die haar diagnose kreeg: Had ik dit maar eerder geweten, dan was mijn leven anders gelopen. Daarom ongeveer zoveel mensen mij niet. Daarom was ik dus anders dan de andere kinderen uit ons gezin. Nu begrijp ik plotseling de speciale band, die ik met mijn vader had. Velen schrijft het op. Het is verhelderend om te lezen, wat anderen beleven en doen, maar de trouwarbeid, ga je alleen aan, ieder voor zich, in eigen tempo en in eigen volgorde. grondslagen zijn geen regels.

Er zijn echt positieve kanten aan rouw.

In de Verwondering, mijn favoriet begin van de zondag, spreekt Manu Keirse over zijn ervaringen in deze.Zijn eerste boek 'Helpen bij verlies en verdriet. Een gids voor het gezin en de vangst' (1995) werd een bestseller. Gebaseerd is een volledig herziene druk verschenen en dat is niet zonder reden.

Manu Keirse gelooft niet langer in rouwverwerking; rouw werk je niet, je overleeft je verlies en je leeft ermee.

De door hem gekozen inspiratietekst komt uit het dagboek van Etty Hillesum. Ik word er blij van deze informatie met jullie te delen.

Bericht 28

28e bericht 15 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Als de "zorgstraat" een autowasstraat met een slechte beheerder, ondeugdelijk materiaal en een "eindeloos rondje" zichtbaar te zijn.

Toegang tot de Zorgstraat.

Sinds de zorg in 2015 naar de gemeenten is vastgelegd, is er een heel ander zorgstelsel ontstaan. De marktwerking in de zorg staat nu volop in de politieke schijnwerpers. Kleine aanbiedingen worden uit de markt gedrukt. Het PGB is zo beperkt dat er geen zorgaanbieder te vinden is.

Om de zorg betaalbaar te houden is er een heel systeem van afspraken gekomen, waarbij de toegang tot de zorgstraat bij de gemeente ligt. (wijkloket, sociaal loket, WMO-loket). Hier kan de burger een eerste overleg hebben voor zijn hulpvraag in het sociale domein. zekerheid van de ingeschatte zwaarte heeft de gemeente voor kortere of langere tijd geld beschikbaar. Groot probleem is dat ook bij chronische aandoeningen er jaarlijks opnieuw naar wordt gekeken.

Je diagnose is een paspoort voor betaalde zorg door de gecontracteerde leverancier. De kosten voor je gemeente en je zorgaanbieder zorgverzekering. Er is sprake van een eigen bijdrage. In het geval van ondersteuning via de WMO komt die bijdrage vanuit het CAK. In het geval van ondersteuning via je zorgverzekering is daar natuurlijk het eigen risico'. Mocht je zelf een bevredigende uitkomst hebben gevonden, dan is daar het PGB, of wel de zorg in natura (ZIN). Per Saldo helpt je bij de administratie. Als je een prettige zorgverlener hebt gevonden, kan dat via een PGB van het Zorg in Natura-systeem, dit zijn de gecontracteerde aanbieders van de gemeente.

Heb je voldoende geld, of werk, dan kun je al je ondersteuning samen betalen. Er is hier dus een verschil tussen arm en rijk. Er is een verschil tussen arm en rijk, heb je als chronisch zieke bijvoorbeeld Fysiotherapie nodig, moet je een deel van de behandelingen zelf betalen. Bij een laag inkomen wordt dat al snel een probleem. Anders is het in het geval van een hoger inkomen, lastiger om spraak te maken op voorzieningen vanuit de WMO, daar het speerput vooral ligt op zelfredzaamheid en hulp uit een 'eigen' netwerk en niet op het gebruik van voorzieningen vanuit de gemeente.

Zorg met verblijf

Heb je meer zorg nodig, of word je nog niet zelfstandig te kunnen wonen, dan krijg je zorg met verblijf, zoals een zorghotel, een verpleeghuis of een instelling die beschermd wonen aanbied, zoals bijvoorbeeld het RIBW. Kortom de zorgstraat is in theorie goed geregeld. Ben je rijk, kun je een zorghuis kopen en While je eigen ondersteuner inkopen. Ben je arm, ben je overgeleverd aan de willekeur van de WMO.

Van zorgstraat naar auto-wasstraat

Wat doe je als je met je vuile auto met een lelijke kras een wasstraat inrijdt? Je heb vertrouwen in de kwaliteit van het bedrijf. Je wordt deur deskundig personeel naar binnen geloodst. Ook nog vol vertrouwen onderga je de standaard-programma's: sop en regenbuien. Je kunt er wel niet uit (Vrijwillig gegijzeld in je auto, geïsoleerd van je gewone contacten, alleen), maar de buitenkant wordt schoon, dat is beloofd. De regie heb je geheel uit handen gegeven. De kras, blijft, daar zul je zelf bij een ander bedrijf, wat je moet doen.

Horrorsituatie voor sommige medemensen in zorgstraten als die van de RIBW of van een verpleeghuis.

Wat gebeurt hier: ik wil de vergelijking doortrekken met de auto-wasstraat.

Stel wat er gebeurt, als je rossen maar rondjes draait in de wasstraat, je vrijwel niemand ziet, de programma's blijken te gebeuren, er komen meer krassen op je auto vanwege kapotte apparatuur, je kunt er echt niet uit en door al dat soppen en douchen , mis je ook het overzicht. Personeel schiet als een schim voorbij. Het einddoel, een schone auto, met kras, dat wel, is uit zicht verdwenen. Je zou toch ook verschrikkelijk boos worden, schelden en uiteindelijk machteloos in depressief zwijgend het programma ondergaan. Er zal toch wel eens een eind komen? Daaraan houd jij je vast.

Noodsituaties voor Cliënten, die “zorg met verblijf” genieten.

In deze situatie verkeren mensen tegenwoordig in een aantal instellingen, waar zorg met verblijf wordt geleverd.

Nog daarna met vertrouwen laat je geliefde achter, vertrouw erop dat het management de situatie op orde heeft, het personeel gekwalificeerd is voor haar taak en de aanpak passend zal zijn voor het probleem en de behoefte van de klant.

Maar al snel ontdekt er van alles te mankeren aan het werkelijk gerealiseerde zorgaanbod. Hoe je ook je best doet, te passen in het aangeboden systeem, het lukt je niet. Je denkt dat het aan jou ligt, dat jij schuldig bent. En dat is niet terecht. De instelling heeft haar zaakjes niet op orde.

Na enige tijd voelen Cliënten zich gegijzeld in dit systeem, waarbij er gesuggereerd wordt met "dakloosheid", indien er door de betrokkene niet getekend wordt bij het kruisje, voor nog een rondje zorgstraat. Door de afhankelijkheid van de klant van oa een dak boven zijn hoofd, is er een grote kwetsbaarheid ontstaan. Medicatie versterkt dit gevoel gevangen te zijn in de zorgstraat. Kortom geestelijke mishandeling (met de klant als een verdienmodel) staat op de loer.

Mijn vraag, omdat ik hier helaas niet blij van word:

Wie kan je hiërarchisch aanspreken, als de afspraken niet nagekomen worden door de zorgaanbieder?

bericht 29

29e bericht 16 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

Gespreksthermometer

Opent zich een oester niet, dan kan het ook een onverwacht water liggen!

“Je hebt je diagnose, maar je bent je diagnose niet”.

Vaak gezegd door je omgeving, door je verzekering, door je naasten gezegd. Kortom al die mensen, die het goed met je menen. Alleen jij vraagt je af, hoe doe je dat? Voor velen waargenomen op de duur van de reactie, zelf-isolatie.

Kies je voor zelfisolatie?

Als een slak trek je je terug in je huis. Kijkt zo af en toe voorzichtig naar buiten, of de kust weer veilig is. Jij wilt toch ook gewoon leven. Angststoornissen en persoonlijkheidsstoornissen, trauma's, paranoïde gedrag zijn daarom een gezonde "secondaire" reactie op ongezonde situaties.

“Ken u zelve” (Orakel van Dephi)

Door alle goede raad/behandeling/tips, raak je steeds verder weg van, wat je eigenlijk zelf wilt. Bovendien wordt in Nederland de gezinssituatie behandeld, waar je bent opgegroeid niet standaard meegenomen.

Wat krijg je aangeboden tijdens je opvoeding? Door medicatie en stress verlies je de mogelijkheid tot zelfevaluatie.

“Wat is van mij, en wat is van de ander?”

Om toch positief te blijven, gedeeltelijk de 'gespreksthermometer' in 5 essentiële vragen aan zowel de hulpvrager als de zekerheid:

Om toch positief te blijven, gedeeltelijk de 'gespreksthermometer' in 5 essentiële vragen aan zowel de hulpvrager als de zekerheid:

Gespreksthermometer

Je antwoord is: rood oranje groen

a. Was ik blij de ander te zien?

b. Is de vraag, opmerking van de ander gevonden?

c. Was er een grapje of heb je moeten glimlachen?

d. Heb je wat geleerd of nieuwe informatie gevonden?

e. Wil je de ander weerzien?

Als de verhoudingen goed zijn, kun je ieder voor zich deze thermometer samenstellen. Het is voor jullie beiden een reflectiemoment IN STILTE. Als verslag kun je een foto maken. Bij gebruik heb ik vermeld, dat de antwoorden een beeld geven van jouw gevoel bij het gesprek. Zowel voor de cliënt als voor de vangst is dit mijn bijdrage tot jouw reflectie.

Bericht 30

30e bericht 17 juni, waarvan ik blij word in het kader van de Dag van de Neurodiversiteit 18 juni.

In symbiose zijn partners gelijk

De dag van de Neurodiversiteit, elk jaar 18 juni 2020, sprak mij aan, omdat de wereld zo vol vooroordelen zit over bijzondere medemensen, die wat anders in elkaar stak zijn.

Door informatie te delen en met eigen ervaringen te lichten, heb ik jullie een inzicht gegeven in mijn persoonlijke leven, dat altijd een combinatie van gezin en samenleving is geweest, van maatje zijn van mijn man Ab Masselink (3-9-1939 - 2 -6-1999) en ook mijn moederlijke genomen te verlaten. Nu ben ook grootmama met een missie.

Mijn hart heb ik altijd gevolgd, niet alleen in de liefde, door Biologie te studeren aan de RU-Groningen (1966-1972). Ook van de uitdaging van de ontdekking van de wetenschappelijke puzzels heb ik genoten. Die puzzels vond ik al in (1967) door kennis te maken met Korstmossen en nog meer rossen te vinden in diezelfde de Korstmossen. Ik ben dan ook gepromoot in 1978 op Korstmossen aan de RUG.

basis een recente beknopte biografie.

Ineke Masselink, (Dr. HA Beltman) heeft deze 30 bijdragen gedeeld met jullie. Het bleek toch nog een hele uitdaging, maar dit voornemen heb ik vandaag (op tijd) volbracht.

https://www.rijnenveluwe.nl/reader/55639/1099751/in-symbiose-zijn-partners-gelijk-estafette-van-de-rijn-en-veluwe

Bericht 31

Vandaag is de dag van de Neurodiversiteit 18 juni 2020

Het laatste bericht van de Countdown to Pride Day: Korstmossen leven in symbiose.

Het netwerk in Nederland om over korstmossen te lezen en te vragen. https://www.blwg.nl/mossen/korstmossen/korstmossen_voor_beginners/korstmossen_voor_beginners.aspx

 

Vanwege het coronavirus

Corona-update: Wat we nu nog niet kunnen, maar waar we naar streven in TOEKOMSTIGE edities: Vanwege het Corona-virus hebben we een aantal leuke activiteiten moeten uitstellen tot de vierde editie, om er zeker van te zijn dat we 'flattening the covid curve' kunnen steunen, waaronder:

  • De muur van inclusie: een nieuwe onderneming en ambitie voor 2021 is het creëren van de 'Pride Muur van inclusie', en nodig 16 burgemeesters en wethouders van elke provincie in Nederland uit om hun boodschap, in videovorm, van acceptatie, waardering en inclusie voor iedereen toe te voegen, ongeacht met welk neurotype je bent geboren. Er is een ei uitgekomen uit de oprechte boodschap van inclusie, gemaakt door Amstelveens wethouder Marijn bij de opening van het hoofdevenement van vorig jaar. Hun berichten van inclusie en trots, sprekend namens hun gemeenten, zullen worden toegevoegd aan een metascherm met 16 tegels, waarbij elk van de berichten één voor één wordt afgespeeld. Deze 'muur' wordt live gestreamd op Neurodiversity Pride Day en geprojecteerd op gebouwen die samenwerken met de pride day-organisaties.
  • Het evenement Neurodance past niet binnen de regels van de overheid van social distancing. Daarom zullen we op zoek gaan naar een alternatieve datum of editie.
  • Het live friending & matching-evenement voor Together paste niet in de covid-regelgeving, dus ALS de 'curve afgevlakt' is, zullen we zoeken naar mogelijkheden om dit evenement opnieuw te creëren in Neurodiversity Pride Day 2021 of Autism Week.
  • De Neuro-Inclusive Politician Award blijft bij de winnaar van 2019, Lisa Westerveld. tot 18 juni 2021, wanneer we een opvolger hopen te nomineren, aangezien we ook blijven hopen op meer vertegenwoordigers die de zorgen van Neurodivergents in de Nederlandse politiek een stem geven.
nl_NLDutch